Social Icons

Thursday, 6 November 2014

25 HARI CABARAN BERSAMA ESP



Salam Sihat untuk Semua,
Yes and yes. Finally the challenge is complete.
Bulan October yang lepas, memandangkan ada promosi berkenaan Energizing Soy Protein (ESP), buy 6 free 1, saya sudah berjanji dengan diri saya nak buat challenge.
Ya memang poyo pun. Saya yang buat challenge dan saya yang bertanding. Itu namanya cabaran diri sendiri. Dan cabaran ini dinamakan #YourESPToday dan apa perlu saya buat ialah:
1) Consume the ESP everyday for 25 consecutive days
2) Post it in Instagram
3) And every picture, I have to tag a) #ESP(follow with what day) and b) #YourESPToday
Gambar-gambar sepanjang cabaran ESP saya yang diupload di Instagram saya.

Dan ini antara gambar-gambar my favourite sepanjang dalam cabaran ESP ni.
WANITA MENYUSU

 #dakhasan adalah penyebab kenapa ESP ini adalah makanan wajib saya setiap hari. Salah satu nya sebab #dakhasan ni kuat dan banyak menyusu. Kekerapan dia menyusu  hampir setiap 2 jam jika saya berada dengannya. Walaupun sudah berusian setahun 4 bulan.

Menyusu badan memang boleh meletihkan badan. Segala nutrient dari pemakanan seharian belum tentu dapat pada badan kita sebabnya semua pergi kepada bayi yang kita susukan. Terutama bila bab calcium dan magnesium. Belum sempat singgah ke tulang diri sendiri pun.

Apa yang ESP bantu adalah dari segi penggantian protein yang berkualiti dalam badan saya. Memandangkan 25% badan kita terdiri dari protein, saya kira pengambilan protein tidal boleh diambil mudah. Nak dapat protein memang senang. Tapi nak dapat protein berkualiti bukan mudah. Sebab tu saya suka ESP.



MANFAAT ESP

Dan ini juga antara gambar yang saya rasa manfaat untuk dikongsi dengan yang lain. Yang paling penting nak cerita bahawa ESP ini adalah non genetically modified (NON-GMO) SOY. Memang saya tahu dan ramai yang berasa was was dengan pengambilan soya tambah-tambahan hampir setiap hari.  Itu bagi mereka yang tidak tahu. Jadi tugas saya juga memberitahu apa yang anda tidak tahu.

Memang banyak soya diluar sana dikatakan membahayakan kesihatan tambah-tambah untuk orang perempuan, bayi dan sebagainya. Ini kerana hampir 90% soya di pasaran adalah GMO walaupun bersifat organic. Disitu bezanya ESP Shaklee dengan soya yang lain. Jadi berhati-hati dengan soya yang anda ambil kerana ia mungkin memudaratkan kesihatan anda terutama mereka yang mengandung dan mengambil soya. Konon-konon untuk kulit bayi tampil lebih lembut, cantik dan putih. Hati-hati Ya!!




My usual procedure preparing my own breakfast
REGIME KECANTIKAN

Dan gambar diatas saya kongsi bagaimana pengambilan ESP saya setiap pagi. Ini juga salah satu tip saya kekal berat badan saya yang Berjaya diturunkan sebanyak 7 kilo selama 6 bulan. Bunyi agak lama kan tapi yang menarik, sudah agak sukar nak naik balik.

This is my breakfast and it can last until 12.00pm. Yang best, I stay focus and alert as there is no carbs entering my body in the morning. Seriously, my morning is far better compare to last time. Masalah dulu saya selalu makan nasi lemak. Masuk saja pukul 10.30, dah mula lapar balik. Pelik. Lepas tu rasa lembab. Kerja yang boleh siap 15 minit, saya ambil masa 1 jam. Rupa-rupanya itulah penangn karbohidrat berbanding protein.

Jadi saya pun cadang, jomlah ambil protein waktu pagi. Tengahari kita ambil karbohidrat.

Gambar ini nak tunjuk pengambilan vitamin saya yang lain di waktu pagi.
Mesti gerun kan bila lihat banyak pil saya ambil. Ada yang kata, kenyang makan pil sahaja. Kalau kenyang makan pil sahaja, memang seronok lah. Mudahnya nak kurus.

Apa yang saya ambil ialah regime untuk kesihatan diri dan kecantikan kulit saya. Orang kata kalau buat secara konsisten pasti Nampak hasilnya. Memang yee lah. Selama 25 hari saya ambil Vitamin C berturut-turut. Memang Nampak perbezaannya. Nak cerita tak reti tapi adalah gambar yang menunjukkan kulit muka yang lain dari sebelum.

saya faham kalau ada orang kata poyo tapi saya berusia 32 tahun, mak kepada 2 anak dan saya hanya sempat pakai celak dan lipstick sahaja. Yang saya perasan adalah garisan halus di mata banyak berkurang dan kulit tidak sekering umpama sisik ikan.


HASIL CABARAN ESP

It was not easy to stick to the same routine everyday. Even for 25 days, I faced many challenges. Terutama berentap dengan diri sendiri yang ada ketika rasa malas nak bancuh dan makan vitamin yang ada. Adakalanya rasa bosan dan adakalanya terlupa.

Tapi kalau impian tu lebih besar, dalam kes ni saya nak perbaiki tekstur muka saya yang mula menampakkan symptom penuaan, saya sanggup. Jadi saya cabar diri buat benda ni selama 25 hari berturut-turut.

Dan hasilnya Alhamdulillah, apa yang seperti orang sibuk kata ESP ni ada ini ada itu dan best sangat ESP.

pinjam gambar ya Puan Shima



 Dan yang paling menarik ialah cabaran-cabaran seperti ini banyak mengajar saya berdisiplin dan jadikan amalan harian.

Healthy lifestyle is not a choice anymore, it is a must. For MUST thing to happen, I have to make it consistent.- NimboKing

Mommy loving the after effect of ESP
07/11/2014

































4 comments:

sakinah mat said said...

Waaa...sangat bagus, idea nie. Dan sgt hebat!! Kerana anda berjaya.. Tahniah!! Thniah!! Thanks for sharing.. Suka suka :-)

Mus Dahlan said...

Entry yang fresh!!!

Plus gempak...

Rasa cam kena Hammer pun ada!

:-)

LadyBird said...

lady makan, ade 3 botol.. tp mkn kdg2 jerk.. huhuhuuuu


p/s : terime kasih sudi ke teratak lady.. hanya tempat tuk lepaskan stress..

Nimbo King said...

Thank you korang dating baca my entri.

Sesiapa yang ada ESP tu eloklah consistent. InsyaAllah menjadi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Sample text

Sample Text

Sample Text

 
Blogger Templates