Social Icons

Sunday, 7 September 2014

SALAH ANAK ATAU SALAH ANDA?



Salam Sihat untuk Semua,

Entri kali ini saya nak tuju khas kepada anda yang ada anak-anak, yang ada anak saudara dan juga yang ada rakan yang mempunyai anak.

Saya memulakan kerjaya sebagai mommy hampir genap 4 tahun. Dan sepanjang bergelar mommy ni, banyaklah cerita tak perihal mengandung, perihal anak tak pun perihal susu.

Jadi ilmu anak dan masalah anak ni kalau nak dibukukan memang terlajak mukasurat. Duduk santai saja-saja ni, saya terfikir nak uji kita ibubapa ini dengan masalah lazim anak-anak.

Disini saya mengajak anda semua menilai diri kita dengan permasalahan anak-anak kita..

Let see how many YES we score.....


1) ANAK TIADA SELERA MAKAN 



Ada tak rasa sedih melihat anak yang kurus kering berbanding anak-anak orang lain yang kejap isinya. Montok umpama tayar Michellin. 

I can really eloborate this kind of case. 

Why? 

Inilah masalah saya dengan anak sya yang sulung #kakya. Ya saya sedih kenapa isinya yang sekeding. Lagi sedih sebab isi saya pula terlebih-lebih. Dan lebih meruntun jiwa melihat isi suami terlebih kuota.

Saya dapat tahu ini adalah masalah lazim ibubapa. Betul tak?

Ada tak ibubapa disini dengan masalah
2) ANAK SEMBELIT




Tak kesian ke tengok anak menangis-nangis setiap hari bila nak membuang/ poo poo. 

Kadang-kadang tu sampai berdarah.
Sanggup ke tengok hari-hari macam tu? 

Saya pasti memang tak sanggup. Dah pelbagai usaha dilakukan tapi keadaan anak begitu juga.

Bila masa anak nak poopoo dan menangis, kita pun menangis sama.

Dan bagi ibubapa yang ada masalah
3) ANAK SERING DISERANG ASTHMA



Bila anak kena serang asthma, apa kita buat? 

Seperti biasa, kita bawak ke klinik, ambil nebulizer, selesai. Ada lagi 'bijak' siap beli neb sendiri lagi.

Persoalannya, tak kesian anak kecil tu bila kena serangan asthma? Tergapai-gapai mencari oksigen, menangis-nangis,  tercungap-cungap

Persoalannya lagi, sanggup pula kita tengok banyak 'dadah' masuk dalam badan anak kita.

PERINGATAN YA!! Asthma boleh bawa MAUT!!

Dan ini juga masalah saya iaitu

4) ANAK MEMILIH MAKANAN.

Nasi suka.
Ikan dan ayam suka.
Sayur dan buah tak suka.

Yang lagi suka janjan, biskut chocolate dan all time favourite - KFC.

Risau kan anak membesar tak cukup zat? 

Ya saya risau. Macam rasa tak berlaku adil dengan anak-anak. Kita lengkap piramid makanan kita tapi anak-anak?

Dan sebab ini juga, membawa kepada permasalahan

5) ANAK LEMAH ANTIBODI


Bila makan tak cukup zat, mulalah selalu demam lah, selsema lah.

Kemudian mudah sangat berjangkit. Lagi-lagi kalau hantar anak ke taska atau tadika.

Anak kawan demam sikit, terus berjangkit kat anak kita.

Lagi menyayat hati pula bila badan sekeding je. Lepas tu pula klinik dan hospital umpama rumah kedua.

Antara banyak-banyak penyakit budak, saya paling tak suka

6) ANAK SELALU BATUK




Kenapa saya tak suka?

Sebab antara penyakit lazim kanak-kanak, batuk mengambil masa yang lama nak sembuh. 

Tambah-tambah kalau dah lama dan dah jadi berkahak. Masalahnya, bila lendir dah tukar hijau, kemungkinan jangkitan virus adalah tinggi. 

Kena ingat ya, kalau batuk berterusan kebarangkalian terkena radang paru-paru adalah tinggi. 

Masalah kan?

Masalah lagi kalau biarkan saja sampai melarat baru kelam kabut cari ubat.

Ubat, dadah lagi.

Cerita pasal dadah, itu pun masalah ibubapa kan? Kenapa?

7) APA-APA PENYAKIT, JAWAPANNYA DADAH




Mana taknya, bila anak sakit, kita selalu sumbat dengan bermacam-macam ubat terutama antibiotik. 

Macam-macam jenis dadah yang dah masuk dalam badan anak kita. 

Percayalah kesannya bukan sekarang, tapi bila tua nanti. Kita marah orang hisap dadah, jadi patutkah kita marah diri kita bila kita bagi anak kita DADAH. Dari kecil lagi.

Maaflah tiba rasa nak nangis pula sebab saya seorang ibu yang dulunya berbuat demikian. Apa-apa sikit ubat doktor, ubat farmasi.

Kenapalah tak cuba cara alternatif semulajadi untuk rawat anak?

Dan salah satu lagi masalah lazim ibubapa ialah

8) ECZEMA




Anak kedua saya #dakhasan ada eczema. Walaupun tidaklah teruk tapi saya tetap kesian kan dia.

Tergaru-garu kulit yang sentiasa kering. Kadang-kadang bila selalu garu, timbul pula masalah lain iaitu berdarah.

Habis muka, badan merah-merah. Sudahlah tu, habis badan-badan penuh parut. 

Biasalah kita ni, asyik tak tahu nak buat apa. Sebab bukan kita yang kena.

Dan sekali lagi jumpa doktor, dan ubat steroid lah jawapannya. DADAH Lagi.


9) ANAK TIDAK FOKUS



Penumpuan anak agak singkat. Nak tahu macam mana. Cuba buat ujian ini kat anak kita.

Suruh dia duduk mengadap luar tingkap selama 5 minit. Cuba beri aktiviti seperti mengira kereta berwarna merah atau membilang berapa banyak iklan ditepi jalan. Time them.

If they can deliver as instructed, well done parents. Kalau sebelum sampai 3 minit, dah mula beralih pandangan dan bosan, itu menunjukkan anak kita sukar focus.

Tolong jangan bandingkan anak-anak boleh menghadap ipad dengan begitu lama. Itu bukan focus, itu lain tu.

Masalah focus ni memang merunsingkan ibubapa terutama bila dah masuk sekolah. Betul tak?

...........................................

So, how's your score?

Adakah lebih dari satu YES untuk masalah-masalah di atas? Ke semua?

Tak kisahlah satu, dua atau semua YES tapi betul atau tak, masalah anak-anak ini sering membuat kan kita rasa serba salah.

Dari pengalaman sendiri, saya memang cepat rasa bersalah. Adakalanya, menitis juga ayaq mata ni.

the BIG Question is

-Salah anak atau salah kita jika anak sering sakit sebab kita tak endah dengan apa yang terbaik untuk anak kita

-Salah anak atau salah kita jika anak kerap lesu akibat banyak benda tak berkhasiat masuk dalam badan. Ditambah pula jawapan kita untuk masalah kesihatan anak adalah dadah.

-Salah anak atau salah kita jika kita asal boleh dengan diet pemakanan anak-anak sebabnya kita sibuk. Kita boleh belanja handbag GUCCI tapi sayur atau buah-buahan gred A dan organic pun kita berfikir bila nak belikan.

-Salah anak atau salah kita jika anak tak mencapai prestasi yang membanggakan bila di kelas akibat kerap ponteng kerana sakit dan tumpuan yang singkat. Sering rasa letih.


............................

Jika kenyataan diatas banyak menyentak hati anda semua orang. Jangan marah. Hati saya pun tersentak. Seperti saya katakan, saya pun baru dalam kerjaya seorang Mommy ni.

Tapi seperti mama saya selalu pesan, cuba yang terbaik untuk anak-anak dengan penuh kasih-sayang. Harta, wang ringgit boleh dicari tapi anak-anak tiada pengganti.

Dan jika ada wang, apa yang lebih utama ialah kesihatan anak-anak. Jadi, jangan kedekut untuk berbelanja yang terbaik. Patutlah dulu Mama rajin beri kami Gingko Biloba dari Amway, Scott Emulsion dan yang tak tinggal ialah Vitamin C.

Jadi, saya dah mulakan langkah paling senang untuk saya bagi #kakya dan #dakhasan. 
Memandangkan mereka tak suka makan ubat dan sungguh susah untuk saya tetapkan jadual vitamin mereka.

Saya bagi solusi MEALSHAKES sahaja.

-Satu sudu ada 23 jenis vitamin
-Satu sudu boleh buat macam-macam recipe dari ice cream ke cake ke shakes
-Satu sudu pelengkap segala nutrient dan supplement yang diperlukan oleh kanak-kanak
dan yang penting
-Satu sudu menjawab kepada masalah-masalah di atas.


Antara kenapa saya pilih MEALSHAKES untuk anak-anak


Dengan hanya tak sampai RM100, saya dapat kesemua ini. 

Dahlah satu balang boleh tahan lebih sebulan. Untung tak untung?

Untung lagi sebab kali ni beli 3 dapat free 1. 

Puas hati. Buat apa sampai banyak balang...Bukan nak suruh simpan tapi kalau bijak, boleh pakat pakat kongsi dengan kawan kawan atau adik beradik yang lain. Dapat harga lagi murah. 

Bagi mereka nak tahu lebih mendalam apa khasiat didalam satu balang MealShakes

Beli 3 PERCUMA 1




Mommy is helping other mommy
08/09/14
0123777089










No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Sample text

Sample Text

Sample Text

 
Blogger Templates