Social Icons

Tuesday, 25 November 2014

MENZAHIRKAN KESYUKURAN MELALUI WEFIE



Salam Sihat untuk Semua,


Today entry is about how I really love photography. Not fair to say that actually because photography is about art using a high tech/ DSLR camera.

My kind of art is just by using my iPhone 5 and my long arm. All I need is to ON the front camera of my iPhone and extend my arm while facing the phone. Click! A SELFIE.

Example of one selfie-ME



But I don't fancy selfie because honestly, I rarely look good when taking selfie. In fact I hate most of my selfie photos.

I am more to WE-FIE type of girl. WEFIE is a photo taken in the same fashion as a selfie, but with 2 or more people. This time I don't have to use my arm as we vote for the longest arm in the group.






But recently after been introduced to monopod and a shutter (which you can snap your wefie without having to use your arm to click the ON button on the iPhone), I became an addict of wefie. I carry my monopod and shutter almost everywhere.


example of monopod and shutter. nowadays it comes with various colours and style. Mine is the PINK one.

Some girls carry their lipbalm, powder and small perfume in their handbag. But my must item are my phone, charger, power bank, monopod and shutter. And of course my MAC lipstick in Retro Red Matte colour. So that I look like fantastic girl when taking wefie. Cheewah!



my current fav colour. You should try as it brings out the fun girl in you!

A cute example of how wefie works. Cute isn't it?

Dengan rakan sekerja and CEO- reKITAful

Geng kampung nogori sembilan

Well that's the introduction about my current hobby or must say obsession and I do hope it will last long.
KISAH PENGAMBARAN DAHULU


Al kisahnya, dahulu saya memang tak suka sangat bergambar. Ketidaksukaan saya ini mula menjadi-jadi selepas saya mengandung anak kedua saya. Dan selepas bersalin, lagilah saya tidak suka bergambar.

Perangai saya ini dah sama seperti MakTok saya di kampung. Korang pun pasti ada saudara korang yang malu bergambar. Tapi itu kita fahamlah kan. Umur mereka memang dah lebih setengah abad dan mungkin juga mereka malu bergambar sebab gigi dah luruh.

Jadi dah kenapa pula saya yang masih mudah trang tang tang ni malu untuk bergambar?

Ok, disini saya senaraihitamkan sebab-musabab kenapa saya

KENAPA SAYA BENCI BERGAMBAR

1- Sebab selalunya saya kelihatan begitu besar dalam gambar berbanding orang kiri kanan saya. Kalau bergambar seorang pula, rasa kecil sungguh kerusi sandar kat belakang tu. Kadang tu berasa seperti ada orang cuba ambil diri saya untuk bergambar.

Contoh lengan yang saya katakan. Yang  merah tu bukan tiang tapi lengan saya

Dan paling menitik air mata bila melihat lengan saya yang dah macam ahli gusti. Bila direnung kebawah pula, dua kaki saya bila bertemu seumpama 2 orang punya kaki bergabung.
Rakan-rakan saya sudah beberapa kali berkongsi teknik nampak lebih kurus dalam gambar. Saya yang belum mahir. Apa yang saya mahir ialah menyorok di belakang mereka dan hanya menampakkan kepala saya sahaja bila bergambar.

Lagi-lagi contoh NimboKing dan lengan


2- Alasan seterusnya sebab saya tak gemar melihat muka saya.
Sebetulnya bila melihat gambar, macam tak percaya rupa-rupanya Mama saya yang bergambar bersama rakan-rakan saya. Eh eh eh silap tu. Itu bukan gambar Mama saya, itu gambar sayalah. Arghhh sudah. Saya nampak berumur setengah abad. Parah sungguh.

Dengan tudung yang tidak kemas, cermin mata yang tidak terletak dimata dan kusam muka sebab tak suka bergambar.
Besaqkan muka ku???

Gambar ini jika bukan kerana suami saya di sebelah kiri, pasti saya ingat itu Mama saya.


Itu belum saya teropong melihat lubang jerawat dan black and white heads saya lagi. Ini semua membuatkan lagilah saya tidak suka bergambar.
3- Kemudian saya rasa huduh bonar melihat belakang badan saya.
Terutama bila dalam posisi duduk. Posture badan saya tidak menarik. Tidak tegak dan sentiasa membongkok dihadapan. Ini ditambah dengan lemak di belakang ketiak kita. Itu yang nampak macam makcik-makcik bila dari jauh.
Jika ada yang belum tahu, orang perempuan mahupun lelaki kerap ada lemak terlebih di bahagian belakang yang menghuduhkan posture seseorang.

Gambar ini ok lah, saya dah tak jumpa gambat belakang saya yang huduh. Memanglah tak jumpa sebab kalau jumpa saya delete terus

4- Bab bergambar ni yang saya begitu rimas bila situasi berikut:
My friends especially my colleague love to do this after their pictures were taken. In fact, my daughter #kakya has this syndrome. Entah mana dia belajar entah. Syndrom dia begini.

Situasi: Seorang HambaAllah cuba mengambil gambar kami di hadapan pintu gerbang restaurant. Padahal bukannya cantik pun pintu gerbang tu. Saja menggedik nak ambil gambar.

What happen was, after the guy snap only 1, just 1 click button, everyone say this at one time

"ok, nak tengok, nak tengok. Cantik tak? "

Masa ni saya rasa nak ‘tang tang’ kepala saya kat dinding. Pelik betul perangai. Saya pula dah tahu keadaan muka saya. Memang bukan kata nak tengok cantik ke tak, tapi kalau boleh malas pun nak ambil gambar.

5- Dan salah banyak sebab saya memang tidak bergambar sebab gambar saya akan jadi bahan jenaka.
Memang saya tidak kisah sebab sekurang-kurangnya saya berjaya membuatkan orang lain ketawa.
Tapi kalau selalu jadi perihal begini, memang terfikir juga.
Apa teruk sangat ke aku bergambar? Apa tak cantik ka?

Haah, ‘cantik’lah sangat. Where everyone else are smiling beautifully, there is one face look like monkey or any kind of weird mouth that spoiled the whole picture.


Sebenarnya diorang bukan nak buat gambar best pun, saya yang mula dulu. Sebab kalau control cantik, terus tak cantik jadinya



KESIMPULAN DAHULU


Pendek kata memang dahulu saya tak suka bergambar. Betapa saya tak suka bergambar sampai pernah kami sekumpulan pergi bercuti di Phuket selama 5 hari 4 malam tapi kami tidak ada gambar pun nak dikongsikan bersama keluarga bila pulang ke Malaysia.
................................

Tapi itu dululah.
  • Dulu masa memang badan tidak pernah kurang dari 65kg
  • Dulu masa lengan seperti ahli gusti lengan wanit
  • Dulu bila emosi senang terganggu, self confident tak tinggi.
  • Dulu tetapi sekarang tidak lagi.
Sekarang sayalah ratu WEFIE dikalangan rakan-rakan.
Dan jika nak bergambar saja di pintu gerbang restaurant (pintu gerbang lagi…), sayalah orang pertama menghulurkan monopod saya dan bersusah payah memasang shutter.
Tak kisah lah gaya kiri ka kanan ka. Berdiri atau duduk semua saya ok saja nak bergambar.
And I don’t have to hide between my friends any longer. Apa nak kisah sangat kan kalau tudung tak kemas tetapi dagu dan pipi runcing.

 Kiranya, kebanyakkan sudut mana pun nampak comel saja.

Dan salah satu sebab saya suka WEFIE sebab gambar yang diambil tu nampak HAPPY sangat.
Ramai-ramai berkerumun dan sambil ada tukang kira 1,2,3 senyum. Masing-masing patuh pula tu. Lepas tu gelak ramai-ramai.

Dan kalau nak tahu, saya juga sekarang orang terawal nak check, ‘Cantik ke tak’ hahahahaha. POYO

Ni dah boleh confident ambil gambar bergaya 'perasan cantik' sorang sorang

Tapi masih tak boleh buang buat muka -muka bila bergambar

Macam saya kata, tudung tak kemas pun takpa, dah relax je bergambar

Gambar belakang yang lebih menarik dan saya puas hati

Among the best wefie photos with my monopod and shutter


The best me and him( wefie) pic as at to date

.........................................
Betul lah orang kata kalau kita rasa cantik tentang diri kita, segala-galanya rasa indah.
Bagi saya factor berat badan saya banyak mempengaruhi emosi dan cara saya melihat gambar saya sebelum ini.
Yeelah dulu saya selalu memperlecehkan hal-hal ambil gambar ni tetapi sebenarnya gambar ini penting.

It captures the memories and most of it hard to repeat.
Jadi bila ada gambar buatkan kita tersenyum teringat kenangan itu. Lagi kita tersenyum kalau kita nampak cantik dalam gambar itu
  
Betul ke betul?
WEFIE TANDA BERSYUKUR
Syukur saya dapat turunkan berat badan saya pada usia yang tidaklah terlalu lambat. 

Tahukah anda makin lambat, makin lembab proses penurunan sebab factor umur dan kadar metabolism yang rendah.

Dan yang paling syukur sebab ia hanya mengambil masa tidak sampai 6 bulan pun dengan cara yang teramat mudah, berkesan, semulajadi dan dari bahan-bahan yang selamat.

Ada mentor saya kata, salah satu tanda kita bersyukur ialah kita meraikan kejayaan kita dan menzahirkan kegembiraan kita agar orang lain pun dapat aura kesyukuran itu.
Dan cara saya menzahirkan kejayaan berat badan saya adalah dengan ber WEFIE. 

Dan disini saya nak ajak yang lain tu jomlah turun berat badan sebab nanti baru rasa seronok nak bergambar. Boleh mempelbagaikan gaya dan yang penting banyak memori tercipta.

Dan jika anda tengah berusaha menurunkan berat badan tu, saya doakan anda mencapai target yang diimpikan.

Dan jika asyik cuba tak dapat, mungkin masanya untuk anda tanya orang yang berjaya. 

Dan walaupun menggunakan bahan yang sama tetapi tidak dapat result yang sama, mungkin masanya untuk anda cari saya.
Boleh tanya saya sebab saya dah berjaya, Alhamdulillah.
Mommy and her WEFIE
19/9/14

Nimbo King
www.nimboking.blogspot.com
-business untuk kebaikan orang-

Antara memori gambar dulu dengan mamitasha. Muahahahahhaa




1 comment:

Hani Suryani said...

amboi..syoknya berwepie ;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Sample text

Sample Text

Sample Text

 
Blogger Templates